يزد شهر سقاخانه‌‏ها


يكي از ويژگي‌‏هاي بارز شهر يزد كه در شهرهاي ديگر كمتر به چشم مي‌‏خورد، وجود سقاخانه در اين شهر است كه اين خصيصه را مي‌‏توان به فرهنگ اسلامي مردم يزد و كويري بودن اين منطقه نسبت داد.


به گزارش ايلنا, حداقل از 5 قرن پيش در يزد سقاخانه وجود داشته و با باور و فرهنگ مردم عجين بوده است. سقاخانه كه از دو كلمه سقا و خانه تشكيل شده است. از آن جهت به اين نام شهرت يافته كه در گذشته "سقا" در كنار آبخوري مي‌‏ايستاده و بعد از دريافت پول و رهگذران آب مشك خود را در آن خالي مي‌‏كرده است.
در هر صورت، سقاخانه محلي متبرك بود براي سيراب كردن تشنگان كه ويژگي متبرك بودن آن به اعتقاد مردم نسبت به سقاخانه در گذشته و پيوند عميق آن با واقعه كربلا و حضرت ابوالفضل (ع) بر مي‌‏گشت.
گفتني است؛ در قديم آنچه باعث بقا و رونق سقاخانه‌‏ها مي‌‏شد نذورات مردم و وجوهات نقدي كه در صندوق سقاخانه مي‌‏انداختند, بود. سقاخانه‌‏ها از نظر قدامت جايگاه متفاوتي داشتند. برخي از تقدس بالايي برخوردار بودند و برخي جز سقاخانه‌‏هاي معمولي محسوب مي‌‏شدند كه معروف‌‏ترين سقاخانه‌‏هاي يزد در گذشته پنجه علي, حضرت عباسي و سقاخانه بازار مسگري بوده است.
لازم به توضيح است؛ سقاخانه‌‏ها بيشتر در مقابل مساجد, آب‌‏انبارها, زيارتگاه‌‏ها و بازارچه‌‏ها بوده‌‏اند و اشكال و انواع مختلفي همچون مسي, آجري و سنگي داشته‌‏اند و اشكال آنها يا به شكل هاوني و پايه‌‏دار و يا ديواري بوده است.
شايان ذكر است؛ هم‌‏اكنون از تعداد سقاخانه‌‏هاي يزد مخصوصاً در مناطق تازه‌‏ساز شهر كم شده است و سقاخانه‌‏ها به سبك و اسلوب ديگري در شهر به چشم مي‌‏خورند. 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا